نماد سایت بست کلینیک

هر آنچه شما نیاز دارید در مورد لیزر موهای زائد بدانید

 

لیزر موهای زائد راهی مناسب برای از بین بردن موهای زائد و ناخواسته در هر منطقه ای از بدن می باشد. افراد زیادی به دنبال راهی برای از بین بردن موهای زائد در بخشی از بدن یا حتی کل بدن می باشند. تراشیدن موها با تیغ، موم انداختن، استفاده از اپیلاتور راههایی هستند که عموماً افراد برای از بین بردن موهایشان استفاده می کنند و یا بهتر است بگوییم استفاده می کردند، چرا که همه این روشها بطور موقتی موها را از بین می برند، درحالیکه پیشرفت تکنولوژی این امکان را فراهم کرده است که با استفاده از لیزر امکان از بین بردن موها برای مدت طولانی تری فراهم شود. در این مقاله برآنیم به سوالات متداول در مورد لیزر موهای زائد پاسخ دهیم.

 

لیزر برای از بین بردن موها چگونه کار می کند؟

دستگاه لیزر با تولید نورهایی با طول موج خاص رنگدانه های موجود در پیاز مو را هدف گرفته و پیاز مو را نابود می کند. انرژی نور لیزر به انرژی گرمایی تبدیل شده، ملانین را که در قسمت رنگدانه فولیکول مو قرار دارد هدف می گیرد. گرما به وسیله ملانین جذب شده و فولیکول مو از بین می رود.

مرحله اول: در اولین درمان، موها باید روی سطح پوست شما قابل رویت باشند. لیزر روی موهایی که در حال رشد هستند بهترین تاثیر را دارد.

مرحله دوم: گرمای لیزر به وسیله ملانین مو جذب می شود و ریشه مو را گرم می کند.

مرحله سوم: گرما فولیکول مو را ضعیف کرده یا بطور کامل از بین می برد و از ریشه مو جدا می کند.

مرحله چهارم: مو از بین رفته و نمی تواند از فولیکولی که کاملاً از بین رفته است دوباره مویی رشد کند.

مراحل لیزر موهای زائد

 

تصورات غلطی که در مورد لیزر موهای زائد وجود دارد چه هستند؟

-رایج ترین تصور غلط این می باشد که لیزر همان IPL است.

-لیزر بطور باورنکردنی دردناک است. افراد زیادی ممکن است درد زیادی را با IPL یا درمان های دیگر که مبتنی بر انرژی هستند، در گذشته تجربه کرده باشند، اما با پیشرفت تکنولوژی این مشکل حل شده است.

-لیزر تمامی موها را از بین می برد. لیزر تنها می تواند موهای تیره رنگ را تحت تاثیر قرار دهد. موهای خاکستری، سفید و بلوند کاندیداهای مناسبی نیستند.

-لیزر برای پوست های تیره و موهای روشن مناسب نیست، در گذشته به علت اینکه دستگاهها، رنگ پوست تیره را با فولیکول مو اشتباه می گرفتند، باعث سوختگی های شدید روی پوست می شدند، در حالی که این روزها با وجود داستگاههایی مانند دایود با طول موجهای بالا و عمق نفوذ بیشتر، خطر سوختگی پوست های تیره کاهش یافته است.

-لیزر موهای زائد در نواحی شکم و پهلو باعث ناباروری می شود، عمق نفوذ اشعه لیزر به داخل پوست، تنها تا حد ریشه یا فولیکول موهاست و به لایه دوم پوست هم نمی رسد، چه برسد به اینکه روی ارگان های داخلی مانند تخمدان ها تاثیر منفی بگذارد.

 

آیا لیزر همان IPL است؟

نه! افراد زیادی فکر می کنند لیزر همان IPL است، اما تفاوت زیادی بین لیزر و IPL وجود دارد. لیزر بطور موثرتری توسط ملانین جذب می شود و این بدان معناست که نیاز به دوره درمانی کوتاه تری دارد.

لیزر بطور عمیق تری در پوست نفوذ میکند، در حالی که IPL این قابلیت نفوذ را ندارد. اگر شما قبلاً از IPL استفاده کرده اید و موهای شما دوباره رشد کرده اند، دلایل متعددی وجود دارد:

نوع مو و رنگ مو، تعداد جلسات، فاصله بین جلسات و سطح انرژی استفاده شده همه از مواردی هستند که میزان اثرگذاری IPL را تحت تاثیر قرار می دهند. اصولاً IPL نسبت به لیزر تاثیر کمتری در از بین بردن موها دارد.

تنها یک لیزر با قدرت بالا قادر به نفوذ در عمق ریشه مو بدون آسیب رساندن به مناطق اطراف مو می باشد.

مقایسه لیزر و IPL

 

چه مناطقی از بدن به وسیله لیزر درمان پذیر است؟

هر منطقه ای از بدن می تواند توسط لیزر درمان شود، هر ناحیه ای که موهای ناخواسته داشته و موها به اندازه کافی برای جذب لیزر تیره باشند:

 

آیا لیزر همه طیف های رنگی مو را درمان می کند؟

لیزر بر روی موهای تیره تر با رنگدانه بیشتر موثرتر می باشد، زیرا لیزر توسط رنگدانه ها جذب می شود. با متخصص پوست صحبت کنید تا ببیند آیا موهای ناخواسته شما رنگدانه کافی را برای درمان داردن یا نه.

موهای مشکی: بهترین نتیجه

موهای قهوه ای: بهترین نتیجه

موهای قرمز: نامناسب

موهای بلوند: نامناسب

موهای خاکستری: نامناسب

 

مزایای لیزر موهای زائد چه مواردی هستند؟

 

آیا لیزر دردناک است؟

میزان درد لیزر بستگی به عملکرد سیستم خنک کننده دارد و همچنین میزان درد در افراد مختلف، متفاوت است. بطور کلی درد لیزر شدید نیست. افراد حساس به درد می توانند از پماد بی حس کننده استفاده کنند.

با در نظر گرفتن موارد زیر می توانید به کاهش درد هنگام لیزر کمک کنید:

 

آیا لیزرخطرناک است؟

هر چیزی اگر به روشی اشتباه انجام شود می تواند خطرناک باشد. لیزر نیز از این قضیه مستثنی نیست. در صورتی که لیزر توسط تکنیسین باتجربه و واجد شرایط انجام شود، مطمئن باشید خطری شما را تهدید نمی کند. همچنین امن بودن عمل لیزر بسته به نوع و کیفیت دستگاه شما دارد.

 

اثرات منفی لیزر  بر روی پوست معمولاً به علت کاهش دمای سریع پوست ناچیز است. همچنین استفاده از کرم باعث کاهش دمای پوست و به حداقل رسیدن خطرات احتمالی لیزر می شود.

 

آیا لیزر عوارض دارد؟

در صورتی که لیزر توسط تکنیسین آموزش دیده و باتجربه انجام شود و شما رهنمودهای مراقبتی لازم را جدی بگیرید، عوارض لیزر بسیار ناچیز خواهد بود. اغلب اوقات واکنش پوست نسبت به لیزر، مانند موم انداختن، کوتاه مدت است.

برخی اوقات مانند همه درمان های دارویی یک سری واکنش های نامساعد غیرمنتظره ممکن است اتفاق بیفتد که علت آن شروع درمان بدون ارزیابی اولیه می باشد.

عوارض کوتاه مدت لیزر مواردی مانند تورم، قرمز شدن پوست می باشد که بعد از گذشت چند روز از بین می رود. در صورتی که درمان بطور اشتباهی انجام شود، ممکن است بیمار با خطراتی از قبیل سوختن پوست و یا تغییر رنگ پوست مواجه شود. قبل از انجام لیزر مطمئن باشید که در مورد اعتبار و تجربه پزشکتان تحقیق کنید. پزشک نیز بایستی تمامی ریسک های بالقوه موجود را با شما در میان بگذارد.

سوختن پوست در اثر لیزر: یکی از شایع ترین عوارض لیزر سوختن پوست می باشد، چرا که ممکن است پوست به نسبت بیشتر از فولیکول مو انرژی لیزر را جذب کند. پس جهت کاهش عوارض موجود، بسیار مهم است که قبل از درمان مطمئن شوید کاندیدای مناسبی برای لیزر هستید یا نه.

سوختن پوست معمولاً در افرادی با پوست های تیره بیشتر اتفاق می افتد، چرا که رنگدانه تیره پوست سریع تر اشعه لیزر را به خود جذب می کند. سوختن پوست بیشتر اوقات زمانی اتفاق می افتد که عمل لیزر توسط افراد بی تجربه انجام شود.

تغییر رنگ پوست: دومین عارضه قابل ذکر لیزر، تغییر رنگ پوست می باشد که hyperpigmentation و hypopigmentation نامیده می شوند. Hyperpigmentation اشاره دارد به تیره شدن رنگ پوست که بعد از لیزر اتفاق می افتد، لیزر باعث تشدید تولید ملانین شده که باعث تیره شدن یا برنزه شدن پوست می شود. Hypopigmentation اشاره به روشن شدن رنگ پوست دارد که بعد از لیزر اتفاق می افتد، جذب نور لیزر در بعضی موارد سبب متوقف شدن تولید ملانین می شود که منجر به از دست رفتن رنگدانه های پوست می شود. تیره شدن و یا روشن شدن رنگ پوست اغلب در افراد با پوست تیره اتفاق می افتد. توجه داشته باشید که تیره شدن یا همان Hyperpigmentation قابل برگشت بوده در حالی که روشن شدن یا Hypopigmentation برگشت پذیر نیست.

 

مراقبت های قبل از لیزر

با توجه به اینکه افراد زیادی داوطلب انجام لیزر و خواهان از بین بردن موهخای زائد بدنشان می باشند، دانستن اقدامات احتیاطی قبل از انجام لیزر بسیار مفید می باشد، چراکه رعایت کردن این نکات منجر به گرفتن نتیجه بهتر خواهد شد:

 

مراقبت های بعد از لیزر

 

هزینه لیزر موهای زائد چقدر است؟

عوامل زیادی هزینه لیزر را تحت تاثیر قرار می دهند. عواملی از قبیل:

وسعت منطقه تحت درمان: برای مثال، لیزر پاها هزینه بیشتری نسبت به موهای پشت لب خواهد داشت.

حجم موهای ناحیه تحت درمان لیزر: مسلماً هر چه حجم موها بیشتر باشد، نیاز به جلسات بیشتری برای درمان هست.

ضخامت موها: موهای ضخیم روی مناطق خاص به ویژه صورت، نیاز به درمان طولانی تری دارد تا به نتیجه برسد.

نوع و رنگ پوست: انواع پوست ها بطور متفاوتی به درمان واکنش نشان می دهند، برخی از انواع پوست ممکن است به دوره طولانی تری از درمان نیاز داشته باشند.

تعداد جلسات مورد نیاز: تعداد جلسات ممکن است با توجه به بدن شما، اهداف شما و نتیجه هر جلسه متفاوت باشد.

پکیجی که برای درمان انتخاب می کنید: کلینیک ها پکیج های متفاوتی را برای درمان ارائه می دهند که هزینه های متفاوتی دارد.

 

لیزر به چند جلسه درمان نیاز دارد؟

تعداد جلساتی که شما نیاز دارید بسته به عوامل ژنتیکی، سطح هورمون، سابقه دارویی و … دارد. به منظور گرفتن نتیجه عالی از لیزر، برای بدن نیاز به 6-8 جلسه درمان و برای صورت نیاز به 6-10 جلسه درمان می باشد. معمولاً مناطق صورت نیاز به جلسات بیشتری دارند، چرا که چرخه رشد موی کوتاهتری داشته و داروها می توانند سرعت و تراکم موها را افزایش دهد.

 

آیا همه موها از بین می روند؟

معمولاً لیزر 85-95% موها را از بین می برد، موهایی که نازک و کمرنگ هستند به دلیل کمبود ملانین توسط لیزر درمان نمی شوند. عواملی مانند سن، هورمون ها، مصرف یک سری داروها در نتیجه لیزر اثرگذار است. بعضی افراد ممکن است نیاز به جلسات بیشتری داشته باشند.

درمان بوسیله هر دستگاهی که مبتنی بر انرژی کار می کند مانند لیزر، IPL، VPL و … به عنوان درمان دائمی محسوب می شود، به علت اینکه فولیکول های مو را هدف قرار می دهد.

 

آیا موهای از بین رفته دوباره بازمی گردند؟

فولیکول هایی که به وسیله لیزر از بین رفته اند، نمی توانند موی دیگری را تولید کنند. بسته به سن، هورمون ها و داروهای مصرفی ممکن است فولیکول جدیدی داشته باشید که مو تولید کند.

 

در فاصله بین جلسات، چه باید بکنیم؟

بایستی از موم انداختن، بند انداختن، اپیلاسیون و بی رنگ کردن موها از 4 هفته قبل از لیزر و در طول دوره ای که لیزر انجام می دهید، خودداری کنید. جهت تاثیر لیزر نیاز به وجود ملانین مو هست. همچنین سعی کنید قبل و بعد از لیزر در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید.

 

یک جلسه لیزر چقدر طول می کشد؟

مدت زمان جلسه بستگی به منطقه ای دارد که می خواهیم لیزر کنیم.

 

لیزر چگونه می تواند مشکل موهای زیر پوستی و اسکار ناشی از آن را برطرف کند؟

اساساٌ، لیزر به وسیله از بین بردن توانایی فولیکول برای تولید مو می تواند این مشکل را حل کند، حتی موهای زیرپوستی. پس از مدتی اسکارهای ایجاد شده نیز بهیود می یابند.

 

نآ

خروج از نسخه موبایل