جوان سازی صورت با طب سوزني در ایران یکی از مسائل جدید و رو به رشد است. جاي تأسف است كه اكثر خانم‌ها آنقدر در مورد جراحي‌هاي زيبايي براي ليفتينگ پوست و پف دور چشم و يا در مورد تزريق انواع ژل، ديسپورت، بوتاكس، هيالورونيك‌اسيد و… (با وجود تمامي حساسيت‌ها و عوارضي كه ايجاد مي‌كنند) اطلاعات دارند كه  پزشكان گاه تعجب مي‌كنند ! ولي  به دليل عدم اطلاع‌رساني ، از روش‌هاي بسيار مفيدتر و بي‌ضررتر آگاهي ندارند.

طب سوزني در بسياري موارد اگر اثراتي بهتر نداشته باشد، حداقل اثراتي تقريبا مشابه را با هزينه بسيار كمتر خواهد داشت.لازم است بي‌تعصب بگويم كه طب سوزني در مواردي حتي از نور ليزر (كه بسيار بي‌عارضه و بي‌خطر است) نيز پاسخ بهتري دارد.

آيا هميشه طب سوزني زيبايي بر درمان‌هاي ديگر زيبايي ارجح است؟

 براي درمان افتادگي صورت. گونه، غبغب، لك، كك و مك، جوش و حتي رفع چروك‌ها و كاهش چربي پوست قطعات سوزني را بين 10 تا 24 جلسه پيشنهاد مي‌ شود (در حالي كه اين كار ظرف 3 جلسه با ليزر قابل انجام است).

نورليزر نيز براي كلاژن‌سازي و جوان‌سازي پوست مفيد است و بيشتر براي پوست‌هايي استفاده مي‌شود كه مستعد كبودي يا (هماتوم) زيرپوستي بوده يا چربي زير جلد آن كم است و يا به دلايل ديگر استفاده از الكترواكوپانكچر (طب سوزني الكتريكي در آنها انجام پذير نمي‌باشد، در بعضي موارد ديگر مثل خط‌هاي فانكشنال خط خم) اگر بيمار عادت به اخم كردن خود را تغيير ندهد نيز معمولا بهتر است از بوتاكس استفاده شود تا عادت از بين برود.

در سال 1996، طي تحقيقي در آمريكا روي 300 نفر فيشيال آكوپانكچر انجام شد. 90 درصد اين افراد بعد از يك كورس درماني احساس بهبودي كرده و از نتيجه كار راضي بودند (يك كورس بين سه تا ده جلسه است) و اظهار داشتند كه خاصيت ارتجاعي عضلات صورت‌شان افزايش يافته، نرمي و لطافت پوست‌شان بيشتر شده، چين و چروك‌هاي پوست كاهش يافته و پوست صورت‌شان گلگون‌تر و به اصطلاح خوش آب و رنگ‌تر شده است.

طب سوزني چگونه كار مي‌كند؟

پايه و اساس فيشيال آكوپانكچر يا كاسماتيك آكوپانكچر مدل «Zang xiang» است. طبق اين مدل نقاط مشخصي در سطح پوست به ارگان‌هاي داخلي مشخصي متصل هستند كه اين اتصال از طريق كانال‌هاي انرژي (كه وظيفه حمل انرژي را به هر نقطه از بدن به عهده دارند)، ايجاد مي‌شود.

از چهارده كانال انرژي ده كانال به صورت مستقيم يا به وسيله كانال جفتشان با صورت در ارتباطند. پنج ارگان yang (يا تو خالي) بدن شامل معده، روده بزرگ، روده كوچك، مثانه، كيسه صفرا يا از صورت آغاز و يا به صورت ختم مي‌شوند و روي صورت نقاط مشخصي دارند. براي مثال، به ترتيب انتها و ابتداي كانال روده بزرگ و معده در صورت و در كنار بيني است و در هر بيماري مربوط به ناحيه بيني و بويايي مي‌توانند مورد استفاده قرار گيرند.

پنج كانال yin بدن (توپر) شامل (Sp طحال / Lu ريه / Ht قلب / Kid كليه و Liv كبد) نيز از طريق كانال‌هاي داخلي به ارگان‌هاي yang جفت خود متصلند و اين به معناي آن است كه انرژي هر يك از ده ارگان داخلي بدن مي‌تواند با استفاده از نقاط طب سوزني به صورت انتقال يابد.

طب چيني معتقد است كه استحكام و خاصيت ارتجاعي پوست صورت وابسته به ميزان كافي انرژي Qi و خون در پوست صورت و عضلات زيرپوستي است كه صورت را جوان نگه مي‌دارد. به همين علت با گذشت زمان، اين انرژي به تدريج كاهش يافته و باعث كاهش تغذيه، لطافت و رطوبت پوست مي‌شود. سپس خطوط ريز در صورت ظاهر مي‌گردد و پوست صورت مي‌افتد و حالت كيسه‌اي و پف زير چشم‌ها آشكار مي‌شود.

بادكنكي را كه پر از هواست، تصور كنيد. اين بادكنك سفت و نرم است، به مرور زمان كه باد آن خالي مي‌شود، خطوط ريزي در آن ظاهر مي‌شود و حالت كيسه‌اي شكل و افتادگي پيدا مي‌كند. اين مراحل چروك خوردن و افتادگي ادامه پيدا مي‌كند تا زماني كه مقدار كافي هوا به تدريج در آن دميده شود و بادكنك دوباره حالت اوليه خود را به دست آورد.

هاله و پف زيرچشم در طب چینی مربوط به مشكل كدام ارگان است؟

در طب چيني‌ هاله و تيرگي اطراف چشم يكي از علائم نارسايي در كانال كليه است كه ممكن است ضعيف شده باشد. براي درمان، پزشك مي‌تواند از كانال جفت كليه، (UB مثانه) كه نقاطي روي صورت و اطراف چشم دارد و همچنين از نقاط خود كليه بر روي بدن استفاده نمايد.

ضمنا كانال طحال چون يكي از وظايفش (بجز هضم و جذب غذا) نگه‌داشتن اعضا در محل اصلي‌شان است، وقتي دچار ضعف مي‌شود، طبعا اعضاء از محل اصلي‌شان دچار افت مي‌شوند علائمي مانند غبغب، افتادگي چهره و زيرچشم ايجاد مي‌گردد. و حتي بيماري‌هائي مانند فتق در بدن ايجاد مي‌شود به اين منظور نيز درمانگر مي‌تواند از كانال معده كه جفت طحال است، در صورت و زير چشم و از كانال طحال در ساق پا و ساير نقاط استفاده و آن را تقويت كند.

 

طب سوزني در چه مواردي كاربرد دارد؟

طب سوزني در مواردي مانند خشكي پوست، چربي بيش از حد پوست، منافذ باز پوست، افتادگي صورت و چهره، رفع غبغب، شادابي و جوانسازي پوست گونه‌گذاري، چين و چروك و پيري پوست، لك و كك و مك صورت، جوش صورت، ريزش مو و كلا در ليفتينگ پوست موثر است. در مورد پف و تيرگي دور چشم اگر خيلي قديمي و كهنه نباشد، مي‌تواند مفيد باشد.

در مورد خطوطي كه فانكشنال هستند (مثل خط اخم) طب سوزني مي‌تواند موثر باشد؛ به شرط آنكه با تغيير ميميك صورت و يا استفاده از چسب‌هاي مخصوص انقباض در اين عضله به حداقل برسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *