سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان در بین مردان است. با وجود افزایش غربالگری و کاهش تعداد مرگ و میرهای ناشی از سرطان پروستات، همچنان این بیماری یکی از علل مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان است.

سرطان پروستات ناشی از رشد غیر طبیعی سلول ها در پروستات است. پروستات، غده کوچکی است که در پایین شکم مردان، در زیر مثانه و اطراف مجرای ادرار قرار دارد. این سرطان می تواند به مناطق دیگر بدن گسترش یابد. در این مطلب، به عوامل خطر این بیماری، علائم و نشانه ها و راههای تشخیص و درمان آن خواهیم پرداخت.

چه عواملی باعث سرطان پروستات می شوند؟

پروستات غده ای به اندازه گردو است که در زیر مثانه و در جلوی راست روده قرار دارد. این غده ماده ای تولید می کند که به نطفه کمک می کند، مایعی که اسپرم را از بیضه ها حمل می نماید. اغلب موارد سرطان پروستات – 99 درصد – آدنوکارسینوماست که با جهش سلول های غده و رشد خارج از کنترل و تشکیل تومور ایجاد می شود.

علت دقیق سرطان پروستات مشخص نیست، اما عوامل خطر زیر ممکن است احتمال ابتلای آن را افزایش دهد:

سن: خطر ابتلا به سرطان پروستات بعد از 50 سالگی افزایش می یابد، اما قبل از 45 سالگی نادر است.

نژاد یا قومیت: مردان سیاه پوست بیشتر از مردان سفید پوست به این بیماری مبتلا می شوند.

سابقه خانوادگی: اگر مردی از نزدیکانش سابقه ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارد.

عوامل ژنتیکی: ویژگی های ارثی، از جمله تغییر در ژن های BRCA1 و BRCA2، ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند. جهش این ژن ها احتمال سرطان پستان در زنان را نیز افزایش می دهد. مردان متولد شده با سندروم لینچ در معرض خطر بیشتری در ابتلا به سرطان پروستات و دیگر سرطان ها قرار دارند.

سرطان پروستات اغلب در مردان بالای 50 سال رخ می دهد

سایر عوامل خطر سرطان پروستات

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عوامل دیگری نیز می توانند خطر ابتلای به این بیماری را افزایش دهند، اما نیاز به مطالعات بیشتری است. این عوامل خطر سرطان پروستات عبارتند از:

• رژِم غذایی
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • التهاب پروستات
  • عفونت های مقاربتی
  • وازکتومی

چه کسی به سرطان پروستات مبتلا می شود؟

سرطان پروستات در مردان زیر 40 سال به ندرت تشخیص داده می شود. در 50 سالگی، تغییر در اندازه و شکل سلول های پروستات رایج است. درک اینکه آیا این تغییرات نشانه های تومور پروستات است یا خیر و آگاهی از خطر ابتلا به سرطان پروستات، در حفاظت از سلامتی شما بسیار موثر است. طبق مطالعات موسسه ملی سرطان:

• میانگین سنی مردان مبتلا به سرطان پروستات، 66 سال است.
  • میانگین سنی مردانی کهدر اثر سرطان پروستات می میرند، 80 سال است.

مردانی که پدر یا برادرشان به سرطان پروستات مبتلا شده باشد، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. همچنین، مردانی که جهش های ارثی در ژن های BRCA1 یا BRCA2 دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

سرطان پروستات انواع مختلفی دارد

انواع سرطان پروستات

تقریباً همه سرطان های پروستات – بیش از 99 درصد – آدنوکارسینوم هستند.این نوع تومور در سرطان های زیادی شامل سینه، ریه و روده بزرگ یافت می شود. آدنوکارسینومای پروستات در غدد ترشح کننده مایعات پروستات یافت می شود که در منی وجود دارد. نشانه هتی آدنوکارسینومای پروستات شامل بی اختیاری ادرار و انزال دردناک است. انواع دیگر سرطان پروستات عبارتند از:

• کارسینوم سلول انتقالی
  • کارسینوم سلول کوچک
  • تومورهای Neuroendocrine

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه، هیچ گونه علائمی به همراه نداشته باشد. با این حال، این بیماری ممکن است با آزمایش های منظم دیجیتال رکتال یا آزمایش های آنتی ژنی اختصاصی پروستات کشف شود. علائم هشدار دهنده سرطان پروستات عبارتند از:

• مشکل در ادرار کردن، تکرر ادرار، بی اختیار، سوزش هنگام ادرار یا وجود خون در ادرار
  • اختلال نعوظ، خون در منی یا انزال دردناک

یکی از راههای تشخیص سرطان پروستات، بیوپسی می باشد

تشخیص سرطان پروستات

سرطان پروستات در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است. غربالگری، تشخیص سرطان پروستات را در سال های اخیر بهبود بخشیده است. بیش از 90 درصد سرطان های پروستات زمانی پیدا می شوند که بیماری در مراحل اولیه رشد باشد و محدود به پروستات و اندام های مجاور آن باشد. برخی از راههای تشخیص سرطان پروستات شامل موارد زیر می باشد:

• بیوپسی
  • معاینه رکتال دیجیتال
  • تست های تصویربرداری (اسکن استخوان، سی تی اسکن، MRI، PET/CT اسکن، اسکن پروستاسینت، سونوگرافی)
  • تست های ژنومی پیشرفته
  • تست PSA

درمان سرطان پروستات

در اغلب مردان، سرطان پروستات قبل از اینکه بیماری به دیگر بخش های بدن پخش شود، تشخیص داده می شود. در اینگونه موارد، به علت رشد کند سرطان پروستات، نظارت فعال ممکن است یک گزینه باشد. با نظارت فعال، سرطان کنترل می شود تا زمانی که درمان لازم باشد. گزینه های درمانی سرطان پروستات عبارتند از:

• جراحی
  • شیمی درمانی
  • ایمونوتراپی
  • پرتو درمانی

جمع بندی

سرطان پروستات از سرطان های شایع در بین مردان می باشد که معمولاً در سنین بالا به سراغ مردان می آید. با شناخت علائم این بیماری و تشخیص زود هنگام و به موقع آن می توانید هر چه سریع تر برای درمان اقدام نموده و احتمال رهایی از بیماری را بالا ببرید.