کاشت مو به معنی جابجا کردن موهای یک ناحیه از بدن به ناحیه ای دیگر می باشد. در کاشت مو فولیکول های مو از ناحیه ای به نام ناحیه برداشت یا اهدا کننده (donor area) به ناحیه ای دیگر که بدون مو می باشد و ناحیه کاشت (recipient area) نامیده می شود، منتقل می شوند. در اغلب روشهای کاشت مو معمولاً ناحیه برداشت مو، پشت سر می باشد (منطقه ای که تحت تاثیر ریزش موی ارثی قرار نمی گیرد.) و منطقه کاشت مو معمولاً جلوی سر می باشد که معمولاً بیشتر تحت تاثیر الگوی تاسی قرار می گیرد.

موهای جدید حاصل از کاشت مو در واقع موهای نو و تازه ای نیستند، در واقع موهایی قدیمی هستند که در مکان جدیدی قرار گرفته اند و مانند موهای نرمال، واقعی و طبیعی بوده و رشد می کنند. در نتیجه کاشت مو به علت اینکه فولیکول های مو از ناحیه ای که بطور ژنتیکی در برابر ریزش مو مقاوم می باشد برداشته شده اند، برای همیشه ماندگار خواهند بود.

مطالبی که در این مطلب خواهید خواند، عبارتند از:

 

انواع روشهای کاشت مو

کاشت مو fit: کاشت مو به روش fit روشی غیرجراحی است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در این روش ابتدا موهای مورد نظر در بانک مو کوتاه شده و یا تراشیده می شوند. سپس فولیکول های مو به کمک ابزار خاص از بانک موی موردنظر برداشته شده و در ظرف شیشه ای حاوی سرم نمکی قرار داده می شوند تا در دمای اتاق آسیب نبینند. سپس منطقه مورد نظر برای کاشت ضدعفونی شده و توسط لیدوکایین بی حس می شود. با استفاده از تیغ های بسیار نازک شکاف های زیادی به اندازه 0.8-1.5 و عمق 3 تا 4 میلیمتر بر روی پوست ایجاد می شوند. فولیکول های برداشته در این شکافت ها قرار داده می شود.

کاشت مو FIT

 

کاشت مو به روش fut: کاشت مو در این روش تحت بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار در طول عمل بیدار و هوشیار است. در این روش نیازی به کوتاه کردن موهای سر نمی باشد. در روش fut نوار باریکی به عرض 1 تا 2 سانتی متر و طول 20 تا 32 سانتی متر از بانک موی موردنظر(ناحیه پشت سر) برداشته می شود. سپس نوار پوستی برداشته شده به گرافت های کوچکی که شامل 1 الی 4 تار مو می باشد، تقسیم می شوند. بعد از طراحی خط موی جدید، گرافت های موردنظر در سوراخ های ریزی کاشته می شوند.

کاشت مو FUT

 

کاشت مو sut :sut جدیدترین روش کاشت مو می باشد که نیازی به تیغ جراحی، بیهوشی و برش ندارد. در این روش امکان پیوند مو تا 14000 تار مو که حدوداً سه برابر روشهای قدیمی می باشد، وجود دارد. بر خلاف روشهای سنتی نیازی به جلسات مکرر نیست و عمل کاشت در یک جلسه توسط پانچ لیزر انجام می شود. نتیجه کاشت مو با روش sut تراکم بالای موهای کاشته شده را در بر خواهد داشت.

 

کاندیدای کاشت مو

  • هر فردی که دچار ریزش دائمی موها باشد، ممکن است کاندیدای مناسبی برای عمل کاشت مو محسوب شود، بهترین کاندیدای کاشت مو عبارتد از:
  • افرادی که بالای 30 سال سن دارند. برخی از افراد ممکن است در سنین پایین تر دچار ریزش مو بشوند و تمایل داشته باشند که کاشت مو را انجام دهند، اما به علت اینکه ممکن است همچنان روند ریزش موهایشان ادامه داشته باشد، کاشت مو در سنین پایین توصیه نمی شود.
  • با توجه به اینکه کاشت مو یک نوع جراحی می باشد، سلامت کامل بیمار یکی از شرایط مهم کاشت مو می باشد. ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب و انتخاب یک سبک زندگی مناسب، سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشیده و دوره ریکاوری را برای انجام عمل کاشت مو کوتاهتر خواهد ساخت.
  • نوع مو، تاثیر قابل توجهی در نتیجه کاشت مو دارد. اگرچه انجام کاشت مو برای همه انواع مو میسر می باشد، موهای ضخیم تر یا موهای مجعد و حالت دار پوشش بهتری را ایجاد می کنند.
  • مردهایی با الگوی تاسی مردانه که بیشتر از پنج سال است موهایشان را ازدست داده اند.
  • افرادی که انتظارات معقول دارند و می دانند که ممکن است بعد از انجام کاشت مو، ریزش موهایشان ادامه داشته باشد، حتی اگر آنها داروهای تجویز شده را نیز مصرف کنند. برخی افراد بایستی مصرف داروها را بعد از جراحی نیز به منظور حفظ بیشتر موهایشان ادامه دهند.
  • خانمها و آقایانی که به علت ضربه یا سوختگی موهایشان را از دست داده اند.
  • خانم ها و آقایانی که به علت انجام جراحی های دیگر، موهایشان را از دست داده اند.

 

محدودیت های کاشت مو

عمل کاشت مو ریزش موهای موجود را متوقف نخواهد کرد. حتی اگر موهای کاشته شده، دوره زندگی طولانی داشته باشند، تاثیری روی عمر موهای اطرافشان نخواهد داشت. پس بسیار مهم است که در حفظ و نگهداری موهای موجود کوشا باشید، حتی بعد از عمل کاشت مو!

ظرفیت ناحیه برداشت مو، تعداد فولیکول هایی را که می توانند در عمل کاشت مو استفاده شوند را محدود خواهد کرد. یک ناحیه برداشت مو با تعداد زیادی مو، این امکان را فراهم می سازد که گرافت های بیشتری را برای کاشت مو بردارید. اما در صورتی که ناحیه برداشت مو کم پشت باشد، پوشش منطقه کاشت، کمتر خواهد بود.

شما تعداد محدودی گرافت مو در دسترس دارید، در صورتی که ریزش موی شما گسترده باشد، بسیار مشکل خواهد بود که منطقه بزرگی را بتوانید با کاشت مو پوشش بدهید و تراکم قابل توجهی را ایجاد کنید. پیشرفت های اخیر، ممکن است این امکان را فراهم کند تا موهای بیشتری را بتوانید از ناحیه برداشت مو بردارید.

 

آیا عمل کاشت مو اثربخش خواهد بود؟

در صورتی که عمل کاشت مو توسط جراح ماهر انجام شود، قطعاً به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

عمل کاشت مو معجزه نمی کند، در صورتی که ریزش موی شما بعد از انجام کاشت مو ادامه داشته باشد، ممکن است شما نیاز داشته باشید تا کاشت مو را در آینده دوباره تکرار کنید.

در حال حاضر، کاشت مو بهترین راه به دست آوردن دوباره موها می باشد. بهترین درمان های اخیر، در حفظ موها ممکن است اثربخش باشند، اما منجر به رشد مجدد موها نمی شوند.

بنابراین، کاشت مو اثربخش می باشد و اگر شما می خواهید حجم قابل توجهی از موهای از دست رفته را دوباره به دست آورید، کاشت مو بهترین درمان موجود می باشد.

 

مزایای کاشت مو

  • یک فرآیند بازیابی موها می باشد که شامل کاشت موهای خودتان که از ناحیه پشت سر گرفته شده است، می باشد. موهای کاشته شده بطور طبیعی رشد می کنند. رنگ موها مانند موهای خودتان می باشد. رشد موها بعد از 2 تا 3 ماه آغاز می شود. دوره ریکاوری کاشت مو، 8 تا 10 ماه می باشد.
  • کاشت مو کاملاً بی خطر و طبیعی می باشد. هیچ نوع داروی شیمیایی خاصی دراین فرآیند استفاده نمی شود که به موهای شما آسیب برساند. در مقایسه با دیگر روشهای رشد مو، عمل کاشت مو طبیعی ترین روش می باشد. نتیجه کاشت مو تا حدی طبیعی است که اکثر افراد متوجه نخواهند شد که شما این عمل را انجام داده اید.
  • مزیت دیگر کاشت مو این می باشد که این عمل بسیار کنترل شده بوده و بعد از انجام کاشت مو شما نیاز به استفاده از هیچگونه شامپو یا داروی شیمیایی خاص برای حفظ تراکم موها ندارید.
  • اگر شما به دنبال یک راه حل دائمی و بادوام هستید، عمل کاشت مو بهترین گزینه می باشد.
  • بزرگترین مزیت کاشت مو این می باشد که اعتماد به نفستان را به شما بازمیگرداند. هیچگونه دردسری در نگهداری موهای کاشته وجود ندارد. شما می توانید موهای کاشته شده را رنگ کنید، روغن بزنید، بشویید و به هر شیوه ای که دوست دارید آنها را آرایش کنید.
  • در نتیجه کاشت مو، زندگی شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، چرا که ظاهر شما جوانتر به نظر می رسد و احساس بهتری خواهید داشت و حتی می تواند روابطتان را تحت تاثیر قرار دهد. کاندیداهای کاشت مو می توانند سریعاً به زندگی نرمالشان بازگردند.

مزایای کاشت مو

 

مراقبت های قبل از کاشت مو

توصیه های زیر به شما کمک خواهد کرد تا با آمادگی بیشتری برای انجام کاشت مو اقدام کنید.

  • از مصرف ویتامین ها و مکمل ها یک هفته قبل از عمل کاشت مو خودداری کنید.
  • به مدت 7 روز قبل از عمل از مصرف الکل خودداری کنید، چرا که الکل سبب خونریزی می شود.
  • روز عمل، یک صبحانه یا ناهار مفصل بخورید تا در هنگام عمل احساس ضعف نکنید.
  • شب قبل از عمل را با خیال راحت بخوابید.
  • روز عمل لباس گشاد و دکمه دار بپوشید.
  • صبح روز عمل موهایتان را بشویید و کاملاً خشک کنید.

 

مراقبت های بعد از کاشت مو

بعد از انجام کاشت مو بسیار مهم می باشد که مراقبت های لازم را برای گرفتن نتیجه بهتر از عمل کاشت مو، جدی بگیرید. در غیر اینصورت، ممکن است ریسک رخ دادن عوارض پس از عمل را افزایش دهید. پزشک شما در مورد همه آنچه که شما نبایستی بعد کاشت مو انجام دهید، صحبت خواهد کرد. برخی از توصیه های مهم در جهت مراقبت از موهای کاشته شده بعد از کاشت مو عبارتند از:

  • سیگار نکشید و نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.
  • با توجه به اینکه الکل ممکن است خون شما را رقیق کند و سبب خونریزی شود، بنابراین به مدت سه روز قبل از کاشت مو، از مصرف آن صرفنظر کنید.
  • با پوست سرتان بازی نکنید و آن را لمس نکنید.
  • بسیار مهم است که گرافت های جدید را لمس نکنید. حتی در صورتی که دچار خارش یا درد شده اید. با این کار ممکن است منجر به ریختن یا آسیب زدن به گرافت های کاشته شده بشوید.
  • خم نشوید و اشیاء سنگین بلند نکنید.
  • به مدت 48 ساعت بعد از عمل بسیار مهم است که خم نشوید و چیزهای سنگین را بلند نکنید. این کار مانع تورم و خونریزی می شود. سعی کنید هنگام خوابیدن سرتان را بالتر از بدنتان قرار دهید.
  • بلافاصله بعد از کاشت مو سرتان را نشویید.
  • بایستی به مدت 24 ساعت بعد از کاشت مو، از شستن موهایتان خودداری کنید. در صورتی که پس از گذشت این مدت خواستید موهایتان را بشویید این کار را با دقت و ملایمت انجام دهید تا به گرافت ها آسیب نرسانید. همچنین بایستی از آب سرد و با فشار کم استفاده کنید. حداقل به مدت 5 روز بعد از کاشت مو، از شستن موها به این صورت خودداری کنید.
  • زخم ها را دستکاری نکنید.
  • طبیعی است که بعد از کاشت مو، زخم هایی را روی سطح پوستتان مشاهده کنید. این زخم ها بطور طبیعی بعد از چند روز تا یک هفته برطرف خواهند شد. از دستکاری زخم ها یا خاراندن آنها خودداری کنید چرا که ممکن است موجب ایجاد عفونت یا آسیب رساندن به گرافت ها بشوید.

مراقبت های بعد از کاشت مو

 

کارهایی که نباید بعد از کاشت مو انجام دهید

  • از مصرف ژل ها و ماسک ها مو خودداری کنید.
  • با توجه به اینکه این محصولات شیمیایی هستند، بهتر است چند هفته یا حداقل یک ماه بعد از کاشت مو از آنها استفاده نکنید.ممکن است فولیکول های کاشته شده نسبت به این مواد واکنش منفی نشان دهند.
  • از سشوار کردن موها خودداری کنید.
  • سعی کنید به موهایتان اجازه دهید تا بطور طبیعی خشک شوند، چرا که ممکن است گرما به فولیکول ها آسیب برساند. هنگامی که استفاده از سشوار را آغاز کردید، از درجه پایین آن استفاده کنید.
  • شما می توانید موهایتان را رنگ کنید، اما…
  • بایستی مقداری صبر کنید. رنگ کردن موها بلافاصله بعد از عمل ایده مناسبی نیست، چرا که رنگ ها شیمایی بوده و ممکن است به فولیکول ها آسیب برساند. بهتر است رنگ کردن را به مدت چند هفته بعد از کاشت مو به تعویق بیندازید.

بسیار مهم است توصیه هایی را که پزشکتان بعد از انجام جراحی به شما ارائه می نماید، جدی بگیرید.

 

عوارض کاشت مو

عمل کاشت موعمل سختی نیست، اگر چه مانند همه عمل ها، عوارضی را ممکن است به دنبال داشته باشد، اما این عوارض کوتاه مدت بوده و به زودی برطرف خواهند شد. عوارض کاشت مو عبارتند از:

نازک شدن موها: ممکن است بعد از کاشت مو موهای شما شروع به نازک شذن بکنند. این یک اتفاق طبیعی بعد از عمل کاشت مو می باشد و ضخامت موها، یک ماه بعد از کاشت مو بازخواهد گشت.

خونریزی: یکی از عو.ارض کاشت مو، خونریزی می باشد که با فشار دادن منطقه ای که دچار خونریزی شده، می توان آن را متوقف کرد. در موارد نادری، ممکن است خونریزی متوقف نشود. در این مواقع ممکن است لازم باشد جراح با بخیه زدن، زخم را ببندد.

درد: بعد از کاشت مو ممکن است درد کمی وجود داشته باشد. حدود نیمی از افرادی که کاشت مو را تجربه کرده اند، نیازی به هیچگونه مسکنی ندارند. در برخی افراد نیز با مصرف مسکن، درد بعد از کاشت مو کاملاً متوقف شده است.

خارش: خارش یکی از عوارض رایج کاشت مو می باشد که بعد از گذشت چند روز کاملاً برطرف خواهد شد. شامپو زدن روزانه موها، این مشکل را حل خواهد کرد.

تورم: اکثر افرادی که کاشت مو را تجربه کرده اند، میزانی از تورم را در پیشانی و اطراف چشم تجربه کرده اند. این عارضه بعد از گذشت چند روز برطرف خواهد شد. در برخی از افراد ممکن است سیاه شدن چشم ها رخ دهد.

بیحسی: یکی دیگر از عوارض رایج کاشت مو، بیحسی می باشد. اکثر بیماران، بیحسی را تا چند هفته بعد از عمل گزارش می دهند. این عارضه موقتی می باشد.

سکسکه: یکی از عوارض نادر کاشت مو می باشد که احتمال رخ دادن آن، 5درصد است. در صورتی که مدت زمانی که درگیر سکسکه شده اید، طولانی شود، پزشکتان با تجویز دارو آن را متوقف می سازد.

عفونت: این عارضه بسیار نادر می باشد، چرا که قبل و بعد از عمل برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.

کیست: کیست ها ممکن است در منطقه کاشت مو ایجاد شوند، سایز کیست ها به اندازه جوش می باشد و بعد از چند هفته برطرف خواهند شد.

 

چه اقداماتی برای جلوگیری از عوارض کاشت مو انجام دهیم؟

  • مطمئن شوید که کلینیکی که انتخاب کرده اید، از تجهیزات مدرن بهره مند بوده و بهداشتی می باشد.
  • مطمئن شوید که عمل کاشت مو توسط پزشک متخصص انجام می شود، نه تکنیسین ها.
  • مطمئن شوید که پروتکل های استانداردی وجود دارد که کلینیک آنها را دنبال می کند.
  • مطمئن شوید که پزشک موردنظرتان تجربه کافی در زمینه عملی که شما قرار است تجربه کنید را دارا می باشد.

 

هزینه کاشت مو

هزینه کاشت مو متفاوت بوده و بستگی به عوامل زیادی دارد. برخی از عواملی که هزینه کاشت مو را تحت تاثیر قرار می دهند، عبارتند از:

میزان موی کاشته شده: مسلماً کاشت مو بر یک منطقه وسیع تر هزینه بیشتری را نسبت به یک یا دو ناحیه کوچک می طلبد.

روش کاشت مو: با توجه به اینکه روشهای متفاوتی برای کاشت مو وجود دارد، هزینه کاشت مو بستگی به روش انتخابی دارد.

جراح: پزشک هایی که تخصص بیشتری در زمینه کاریشان دارند، هزینه بیشتری را نسبت به افراد با مهارت کمتر دریافت می کنند. اگرچه هزینه بالتر همیشه به معنی درافت نتیجه بهتر نیست. بسیار مهم است که در مورد پزشک و تجربه درمان او تحقیقات لازم را انجام دهیم.

موقعیت مکانی: در مناطقی که هزینه زندگی بالاتر است، هزینه کاشت مو نیز بالاتر خواهد بود. رقابت بین جراحان نیز هزینه کاشت مو را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین در مناطقی که متخصصان کاشت موی کمتری وجود دارد، ممکن است هزینه بیشتر باشد.

هزینه سفر: گاهی ممکن است برای پیدا کردن یک پزشک واجد شرایط مجبور باشید به شهر یا منطقه دیگری نقل مکان کنید که مسلما هزینه سفر به هزینه کاشت مو اضافه خواهد شد.

 

کاشت مو در افراد مشهور

کاشت مو در افراد مشهور

کاشت مو در بازیگران

کاشت مو در فوتبالیست ها

کاشت مو و افراد مشهور

کاشت مو در هنرپیشه ها

کاشت مو در ورزشکاران

کاشت موی هنرپیشه

بازیگران و کاشت مو

کاشت مو و هنرپیشه های مشهور

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *