مراقبت های بعد از کاشت مو و جدی گرفتن توصیه های پزشک بعد از کاشت مو تاثیر زیادی در گرفتن نتیجه بهتر خواهد داشت. کاشت مو یک عمل جراحی حساس بوده و بکارگیری راهکارهای زیر که در جهت مراقبت از موهای کاشته شده توصیه می شوند، ضروری می باشد:

1.از مصرف مشروبات الکلی تا سه روز بعد از عمل کاشت مو خودداری کنید. الکل باعث رقیق شدن خون و باعث خونریزی می شود. همچنین از کشیدن سیگار تا یک ماه بعد از عمل کاشت مو خودداری کنید.

2.از مصرف ویتامین ها، آسپیرین، ایپوبروفن یا داروهای درد مفاصل تا سه روز بعد از عمل کاشت مو خودداری کنید، چرا که این داروها باعث رقیق شدن خون شده و موجب خونریزی شدید می شوند. برای کاهش درد و یا سردرد از داروهایی که حاوی آسپیرین نیستند از قبیل استامینوفن استفاده کنید یا داروهایی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است.

3.چندین دارو ممکن است برای شما تجویز شود:

  • پردنیزون، این دارو به منظور جلوگیری از تورم تجویز می شود. حتی در صورتی که تورم وجود ندارد، مصرف آن ضروری است. با توجه به دستور پزشک مقدار دارو را مصرف کنید.
  • آنتی بیوتیک، مصرف آنتی بیوتیک به منظور جلوگیری از عفونت تجویز می شود.
  • مسکن درد، این داروها باعث کاهش درد می شوند و یک یا دو قرص را هر 4 ساعت یا 5 ساعت باید مصرف کنید.

هنگامی که شما این داروها را مصرف می کنید، به هیچ عنوان نباید از مشروبات الکلی استفاده کنید، چرا که ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از اندازه شود و یا حتی به کما بروید. همچنین زمانی که این داروها را مصرف کرده اید، از رانندگی کردن بپرهیزید.

4.شما بایستی از انجام ورزش هایی از قبیل دو، دوچرخه سواری، وزنه برداری، گلف، بیس بال، فوتبال و … به مدت سه روز بعد از عمل کاشت مو بپرهیزید. این فعالیت های ورزشی ممکن است باعث خونریزی و یا از بین رفتن گرافت ها شوند و یا حتی سبب ایجاد تورم در اطراف چشم و پیشانی بشوند. بایستی از فعالیت های جسمانی شدید تا یک هفته بعد از عمل خودداری کنید.

5.برای جلوگیری از خونریزی و تورم از خم شدن و بلند کردن اشیا سنگین تا 48 ساعت بعد از عمل خودداری کنید. هنگام خوابیدن سرتان را بالاتر از حالت معمول قرار دهید.

6.در بعضی موارد ممکن است خونریزی خفیفی در تعداد کمی از گرافت های کاشته شده اتفاق بیفتد. می توانید با فشار دادن ملایم محل خونریزی با استفاده از یک پارچه نمدار تمیز به مدت 5 تا 10 دقیقه از خونریزی جلوگیری کنید. مراقب باشید باعث جداشدن گرافت های کاشته شده نشوید.

7.از کمپرس یخ استفاده کنید، به این صورت که در منطقه اهدای مو یک پد گاز را روی سطح پوست و در جایی که بخیه ها قرار دارند گذاشته و سپس کمپرس یخ را روی آن قرار دهید. این کار را در هر ساعت به مدت 10 دقیقه انجام دهید. از کمپرس یخ بطور مستقیم بر روی منطقه ای که گرافت ها کاشته شده اند استفاده نکنید، بلکه کمپرس یخ را در هر ساعت به مدت 10 دقیقه بر روی پیشانی قرار دهید. این کار را به مدت سه روز ادامه دهید.

8.یکی از عوارضی که بعد از عمل کاشت مو اتفاق می افتد، تورم است. تورم معمولاٌ 48 تا 72 ساعت بعد از کاشت مو اتفاق می افتد. تورم بدون درد بوده و از پیشانی و بالای بینی آغاز می شود و همچنین ممکن است اطراف چشمها را نیز دربرگیرد. در صورت اتفاق افتادن تورم نترسید و نگران نباشید، چرا که تا 2-3 روز فروکش خواهد کرد. از کمپرس یخ بر روی منطقه متورم استفاده کنید و آرام باشید. در صورت نیاز با مرکز کاشت موی مورد نظر تماس بگیرید.

9.هنگام خوابیدن زیر سرتان چند بالش قرار دهید و این کار را 3 تا 4 روز بعد از عمل ادامه دهید.

10.به مدت 24 ساعت بعد از کاشت مو از شستن موها و دست زدن به گرافت ها خودداری کنید. بعد از این مدت می توانید موهایتان را با ریختن کف شامپو در دستتان و با ملایمت بشویید. از آب سرد و کم فشار برای شستشو استفاده کنید. منطقه برداشت مو را نیز به همین روش بشویید. به مدت 5 روز بعد از عمل این دستورالعمل را جدی بگیرید. بعد از آن می توانید به حالت نرمال و همیشگی موهایتان را بشویید. توصیه می شود از یک نرم کننده رطوبت رسان بطور روزانه در منطقه کاشت و برداشت مو استفاده کنید. اجازه بدهید نرم کننده به مدت 5 دقیقه بر روی سر باقی بماند، سپس با ملایمت آن را بشویید. این کار احتمال تشکیل زخم را کاهش خواهد داد.

11.بعد از دوش گرفتن حوله و یا پد گاز را با ملایمت بر روی گرافت های کاشته شده فشار دهید. با این کار خونی را که در اطراف گرافت وجود دارد تمیز خواهید کرد.

12.اگر عادت دارید از سشوار استفاده کنید، در 5 روز اول بعد از کاشت مو آن را روی باد سرد تنظیم کنید. هوای گرم باعث خونریزی در منطقه کاشت گرافت ها می شود.

13.توصیه می شود به منظور تسریع فرآیند بهبودی graftcyte را 4 تا 6 بار در روز بر روی منطقه کاشت مو بر روی گرافت ها اسپری کنید و این کار را به مدت یک هفته ادامه دهید. این محصول را در منطقه برداشت مو نیز می توانید استفاده کنید.

14.در منطقه کاشت مو 24 تا 72 ساعت بعد از عمل زخم هایی ایجاد می شود که بعد از 3 تا 10 روز از بین می روند. به هنگام جداشدن زخم ها ممکن است متوجه ریختن موها با آنها شوید که این اتفاق طبیعی است. از دست زدن و خاراندن زخم ها خودداری کنید، چرا که ممکن است باعث عفونت و به مخاطره انداختن گرافت های کاشته شده بشوید. اگر این زخم ها بیش از 14 روز طول کشید ممکن است به این علت باشد که شما در شامپو زدن به اندازه کافی دقت نکرده اید. دوره بحرانی بعد از عمل، 5 روز است. در طول این مدت بایستی توصیه های مربوط به نحوه شستشوی موها و … جدی گرفته شوند.

15.چندین هفته بعد از عمل، موهای زیرپوستی ممکن است ظاهر شوند که به صورت جوش کوچک و یا برآمدگی بدون درد در منطقه کاشت یا برداشت مو ظاهر می شوند. از یک لیف یا کمپرس گرم به مدت 10 دقیقه و سه بار در روز استفاده کنید. اگر بعد از 3 روز برطرف نشد یا اینکه منطقه موردنظر قرمز شد یا تورم و التهاب صورت گرفت با مرکز کاشت مو تماس بگیرید.

16.اگر از rogaine استفاده می کنید، لطفاً برای 4 روز بعد از عمل از آن خودداری کنید.

17.از شنا کردن در آب حاوی کلر به مدت 7 روز بعد از عمل خودداری کنید. شنا کردن در آب شور 3 روز بعد از عمل به شدت توصیه می شود.

18.استفاده از محصولات مراقبتی مو توصیه می شود، شامپو، نرم کننده و پرکننده مو. این محصولات محیط بهینه ای را برای رشد موهای کاشته شده ایجاد می کنند.

19.برداشتن بخیه ها و چک کردن ناحیه عمل 7 تا 10 روز بعد از عمل بایستی انجام شود.

20.در صورتی که با مشکلی مواجه شدید که در موارد ذکر شده بالا به آن اشاره نشده بود، با کلینیک تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از کاشت مو

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *